Tennis en Blessures

Warming-up en cooling-down

Heel belangrijk om blessures te voorkomen, maar nogal eens ‘vergeten’ door tennissers, zijn de warming-up en cooling-down. We geven toe: het vergt enige discipline, maar een goede warming-up en cooling-down kunnen veel blessureleed voorkomen en ook de sportprestaties verbeteren.

Met een warming-up bereid je je zowel fysiek als mentaal voor op lichamelijke inspanning. Na het sporten zorgt een cooling-down er weer voor dat je lichaam geleidelijk naar de ruststand kan terugkeren. Wat gebeurt er met je lichaam?

De warming-up en…

… je spieren

Tijdens de warming-up wordt je lichaam warmer. Met dat warmer worden stroomt er meer bloed naar de spieren. Daarmee wordt zuurstof aangevoerd die de spieren nodig hebben om arbeid te verrichten. Ook gaat de stofwisseling sneller en daardoor kunnen spieren gemakkelijker beschikken over de benodigde voedingsstoffen. De betere spierdoorbloeding zorgt er ten slotte ook nog voor dat spieren soepeler en elastischer worden en dat verkleint het risico op spierblessures.

… je zenuwstelsel
Niet alleen de spieren, maar het hele lichaam profiteert van een warming-up. Met een warming-up schud je als het ware je zenuwstelsel wakker. Dat leidt ertoe dat spieren sneller kunnen reageren op prikkels en daardoor haal je misschien net die bal die je zonder warming-up had gemist…

… je gewrichten
Door de warming-up neemt je gewrichtsgevoel (propriocepsis) toe. Daardoor verbetert je coördinatievermogen en dat verkleint het risico op bijvoorbeeld enkelblessures.

… je hoofd
Inlopen en inspelen zijn een uitstekende gelegenheid om je te concentreren op de wedstrijd en eventuele zenuwen de baas te worden.

De cooling-down en… 

… je hartslag
Tijdens de cooling-down wordt de hartslag geleidelijk omlaag gebracht naar een normale rusthartslag. Dat verkleint de kans op ritmestoornissen.

… je bloedcirculatie
Tijdens de cooling-down kan de bloedcirculatie zich geleidelijk herstellen. Gaat er tijdens het sporten relatief veel bloed naar de spieren, in rust worden andere lichaamsdelen van meer bloed voorzien. Als je na een intensieve inspanning geen cooling-down doet, maar plotseling stopt, loop je het risico dat je duizelig wordt.

… melkzuur
De cooling-down bevordert de afvoer van de afvalstof melkzuur. Dit melkzuur hoopt zich tijdens inspanning op in de spieren en kan tijdelijk een zwaar gevoel in bijvoorbeeld je benen geven. Met een cooling-down verdwijnt het sneller dan zonder. Overigens is melkzuur niet de belangrijkste oorzaak van spierpijn, wat wel eens wordt gedacht. Spierpijn wordt veroorzaakt door kleine (nuttige) scheurtjes in de spieren waarbij vochtophopingen en lichte ontstekingsreacties kunnen optreden. Díe spierpijn kan met een cooling-down – helaas – niet voorkomen worden.

 

Blessures:

Wil je tennisblessures voorkomen, zodat je lekker kunt blijven tennissen? Besteed dan aandacht aan verschillende zaken. Lees meer over:

Begeleiding en kennis als behandeling
In vergelijking met andere sporten is tennis een relatief veilige en gezonde sport. Er gebeuren vrij weinig ongelukken op de tennisbaan. En het aantal blessures is lager dan het gemiddelde voor alle sporten. Ondanks dat raken jaarlijks nog heel wat tennissers geblesseerd. Met een goede begeleiding en kennis van de blessures, heb je een grotere kans op een goed herstel. En een kleinere kans dat je tennisblessure terugkomt.

Waar komen tennisblessures voor in het lichaam?
Tennisblessures komen in bijna alle lichaamsdelen voor:

  • Ongeveer 50% van alle tennisblessures komt voor in het onderlichaam.
  • Ongeveer 40% komt voor in het bovenlichaam.
  • Minder dan 10% betreft de romp.

Mocht je helaas dan toch geblesseerd raken:
Meest voorkomende tennisblessures
Iets meer dan de helft van de blessures is acuut van aard. Van de meeste blessures (55%) herstel je als tennisser binnen 4 weken. De meeste voorkomende tennisblessures zijn:

  • tenniselleboog;
  • spierscheur in het bovenbeen;
  • spierscheur in de kuit (zweepslag);
  • peesblessure van de schouder, (slijmbeurs)